Sådan kommer du i gang med at bruge Pipedrive
Kunne du tænke dig at vide, hvad Pipedrive i virkeligheden kan? Måske du allerede er i gang med at bruge Pipedrive, men er i tvivl om, hvordan du bruger systemet korrekt? 🤔
Hvis du er på udkig efter et lækkert salgsværktøj, så behøver du ikke lede længere. Pipedrive er det ultimative redskab til dig og dit salgsteam. Men starter du med en helt ny Pipedrive-konto, så er det svært at gennemskue, hvor man starter henne. Pipedrive kan rigtig meget – det finder de fleste ud af, men starter du din opsætning på den forkerte fod, så giver det dårlig data og dobbeltarbejde.
Heldigvis, findes der en ‘Best Practice’, når det kommer til opsætning af Pipedrive. Vi følger den selv, når vi implementerer Pipedrive for vores kunder, og derfor har vi samlet 3 gode råd til dig, der beskriver, hvordan I kommer i gang med at bruge Jeres nye CRM system.
3 konkrete råd til, hvor du kan starte, når du sætter din Pipedrive-konto op
1) Identificér og opret unikke datafelter
Når vi sætter Pipedrive op, starter vi altid med at lave en liste over vigtige kundeoplysninger. Kontaktinformation som navn, email og telefon nr. er med fra start, men det kunne være, at du er interesseret i at vide, hvor kunden kommer fra? Kommer de fra Facebook? Hvilken kampagne har kunden reageret på? Og hvad er kundens interesser?
For at Pipedrive kan rumme den data, skal du oprette såkaldte Custom Fields. Du kan oprette Custom Fields, der relaterer til personer, virksomheder og Deals i din Pipeline.
2) Begræns dig til 5 stadier i din pipeline
Godt. Du har fået styr på unikke datafelter – også kaldet Custom Fields. Nu er du klar til at definere stadierne i din Pipeline. Hvordan er salgsprocessen i din forretning? Hvordan kommer dine deals ind, og hvornår konverterer du Deals til kunder? Tænk dig godt om. Det hjælper ikke på forståelsen af, hvordan I lukker et salg, hvis du opretter uendeligt mange stadier i din Pipeline. Faktisk, så anbefaler vi, at du skærer din salgsproces HELT ind til benet. Max 5 stadier i din Pipeline. Har du brug for inspiration til, hvordan stadierne i din Pipeline kan se ud?
Vores egen Pipeline ser sådan ud:
- MQL/SQL – Discovery Call (Forbeholdt brandvarme Leads)
- Fallback (Stadiet indeholder aflyste møder, der skal genbookes)
- Meeting Booked (Møde er planlagt og lagt i kalenderen)
- Proposal Sent (Møde er afholdt, tilbud udarbejdes og sendes)
- Negotiation & Closing (Evt. forhandling og fokus på at lukke aftalen)
3) Planlæg dit salgsarbejde med aktiviteter
Pipedrive er et aktivitetsbaseret CRM system der konstant driver dig fremad. Det betyder, at du skal planlægge dit salgsarbejde i aktiviteter, hvis du vil have det fulde ud af Pipedrive. Bruger du aktiviteterne korrekt, vil du opdage, at Pipedrive er ret aggressiv (på den fede måde), fordi systemet hele tiden punker dig, hvis du ikke lægger aktiviteter ind på dine Deals. Tro det eller ej, men det hjælper dig faktisk med at lukke flere salg.
Når du har defineret dine aktivitetstyper f.eks. “Opkald”, “Email”, “Opgave” eller “Møde”, og du har lagt aktiviteter ind på dine Deals med opfølgningsdato, så kan du starte dit salgsarbejde fra Pipedrive’s aktivitetscenter. Se aktivitetcentret som en stor TO-DO liste med opgaver, du skal arbejde på at afvikle.
I øvrigt, kan du samle alle aktiviteter i Pipedrive Insights, hvis dit salgsteam holder en god datadisciplin og planlægger deres salgsarbejde i aktiviteter. På den måde, kan du gøre dig klog på den enkelte sælgers performance og aktivitetsniveau.
Er du ikke helt overbevist?
Book et ganske gratis og uforpligtende møde med en af vores konsulenter, for at høre meget mere om mulighederne og fordelene ved at skifte til Pipedrive’s prisvindende platform
PipeHero
Pipehero er et brand ejet af Sweat Capital ApS
CVR: 42330736
Vi er Pipedrive certificeret eksperter. Vi er salgsfokuserede, og vores rådgivning og opsætning af Pipedrive kommer fra mange års hands on erfaring med at opbygge og forbedre salgsprocesser.
Kontakt
Silkeborgvej 260
8230 Åbyhøj
Tlf.: 42324242